Alább egy – civil szervezeti életet belülről ismerő – szakértő, Palik Zoltán meglátásait, tanácsait foglaljuk össze a nonprofit.hu-n megjelent cikk alapján.
Az Ügyfélkapu használatáról az Ügyfélkapu+ -ra átállás felszínre hozta, hogy a bírósági, adózási és egyéb ügyek intézése során a civil szervezetek (és vállalkozások) képviselői helyett gyakran olyanok jártak el, akinek erre nem volt szabályos jogosultsága.
Ez a gyakorlat nem fog eltűnni. A versenyengedélyektől az adózásig, a közterülethasználattól a bírósági nyilvántartásig, annyiféle ügye lehet egy civil szervezetnek az álammal, hogy szinte lehetetlen mindent előre átgondolni. Ráadásul nagyon sok civil szervezeti képviselő szorul rá több-kevesebb segítségre, olykor a teljes „helyettesítésére” a digitális ügyintézés során.
Bár A DÁP mobilalkalmazás Palik Zoltán szerint biztonságosabb, hozzáteszi ugyanakkor: sokan nem tudják a DÁP alkalmazáshoz szükséges biometrikus (az emberi szervezet bizonyos jellemzőinek felismerésén alapuló) azonosítást, a mobileszközhöz való kötöttséget vállani. A DÁP alkalmazás használata során nincs „kiskapu”. Mindenképp szükség van az ügyintézéshez a képviselő, vagy a képviselő meghatalmazottjának, vagy az adott területen jogosult ügykezelőjének jelenlétére. Itt nem lehet átadni digitális azonosítót a könyvelőnek, a családtagnak, segítőnek stb.
December 31-ig a DÁP és az Ügyfélkapu+ regisztráció párhuzamosan is használható, de azután a jelen szabályok szerint megszűnik a párhuzamosság. 2025. december 31. után is megmarad az Ügyfélkapu+, de a DÁP regisztrációval (Is) rendelkezők a jelen szabályok szerint azzal már nem léphetnek majd be az állami felületekre és szolgáltatásokba. Ezt ellensúlyozhatják az addig elinduló szolgáltatások.
Nem szabályos, de sok civil szervezeti vezető számára egyelőre hasznos lehetőségnek tűnhet, hogy az Ügyfélkapu+ használata során van mód a belépési azonosítók átadására, a képviselő „helyettesítésére”. Ezzel együtt az lenne helyes irány, ha a civil szervezetek képviselői az ügyek intézése kapcsán törekednének a szabályos és biztonságos ügyintézésre. Az Ügyfélkapu+ azonosítási adatok megosztása alapvetően kerülendő megoldás.
Az adószámmal rendelkező civil szervezeteknek kötelező cégkapuval rendelkezni. A Cégkapu egy digitális tárhely. Ide érkeznek a hatóságok, közigazgatási szervek által a szervezetnek küldött értesítések, dokumentumok. A Cégkapu használatához többféle szerepkör tartozik. E szerepkörök eltérő hozzáférést biztosítanak. Egy Cégkapuhoz öt személyt lehet cégkapumegbízottként rendelni.
A égkapumegbízottakat a Cégkapu adatok regisztrációjára, az adatok módosítására szolgáló https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio felületen lehet elvégezni. Ha a cégkapumegbízott nem a szervezet képviselője, akkor meghatalmazást szükséges benyújtani e szerepkör betöltéséhez. Valamennyi cégkapumegbízott azonos jogkörrel rendelkezik. Minden cégkapumegbízott hozzáfér a szervezet tárhelyére érkező hivatalos dokumentumokhoz.
Valamennyi cégkapumegbízott jogosult ügykezelők rögzítésére, törlésére. Az ügykezelők száma nincs korlátozva. A Cégkapuhoz a tarhely.gov.hu oldalon lehet ügykezelőket hozzáadni. A Cégkapu alapbeállítása szerint egy ügykezelő minden a tárhelyre érkező dokumentumhoz hozzáfér.
A cégkapu ügykezelői jog csak a dokumentumok küldésére, fogadásra jogosít. A NAV előtti egyéb eljárásokhoz (pl: adófolyószámla lekérdezések, ellenőrzési eljárások) állandó meghatalmazást adhat a szervezet képviselője. Ezt a meghatalmazást az UJEGYKE nyomtatványon kell bejelenteni az adóhatóság felé. Az UJEGYKE nyomtatványt legkönnyebben az NAV Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazáson (ONYA) keresztül lehet benyújtani. Az ONYA itt érhető el: https://onya.nav.gov.hu/#!/login
A szervezet képviselője eseti meghatalmazást is adhat. A meghatalmazott természetes személy jogosult arra, hogy a saját Ügyfélkapu+ vagy DÁP hozzáférésével járjon el a szervezet nevében.
A meghatalmazott útján történő eljáráshoz minták találhatók a NAV és a Bíróság honlapján is. Arra kell figyelni, hogy az érintett hatóság a meghatalmazott személynek fog válaszolni. Azaz a meghatalmazást az adott ügy teljes lezárásáig érvényben kell tartani. Gondoskodni kell arról, hogy a meghatalmazott tárhelyére küldött elfogadó, hiánypótló, elutasító értesítések ténylegesen eljussanak a szervezethez.
(Forrás: -nonprofit.hu-)