|
Ez a harmadik beszélgetésünk az ÉTA Országos Szövetség
ügyvezető igazgatójával, dr. Rubovszky Lászlóval. Mit mondjak, nincs éppen
jó hangulatban. 2002. decemberében és 2003. szeptemberében bizakodóan
és nagy tervekről beszélt. Mintha eltűnt volna az optimizmusa. Hogy így
van-e vagy sem, arról az alábbiakban olvashatnak.
– Kitértem volna a beszélgetés elől, ha így lenne. Bár
nem vagyok optimista, pesszimistának sem mondanám magamat. Az a pontos
meghatározása a mostani lelkiállapotomnak, hogy várakozó állásponton vagyok.
Ha pedig az ember várakozik, akkor van ideje arra, hogy számvetést készítsen.
Az elmúlt két évet kudarcok, sikerek és fél sikerek egyaránt jellemzik.
Ha van rá hely az újságban, akkor tekintsük át ezeket.
Két éve folyamatosan működik a szövetség vándorkiállítás programja. Ez
siker a javából. Azt akartuk megmutatni országnak-világnak, hogy sok tagszervezetünknél
működik olyan munkaterápiás jellegű alkotóműhely, ahol szép, tetszetős,
piacképes használati és dísztárgyakat készítenek. Ezekből állítottunk
össze egy reprezentatív kollekciót, amit aztán kiállításon mutattunk be
az elmúlt években. Igen nagy sikerrel és látogatottsággal. Néhány helyen
az utánszállítás feltételeit is megteremtve, árusítással egybekötötten,
hogy meggyőződjünk, eladhatók-e a termékeink, azaz piacképesek-e. Beigazolódott,
amit eddig is tudtunk: eladhatók. A vendégkönyvi bejegyzések olvasása
rossz napokon vigaszt jelent …
A vándorkiállítási program végső fázisaként az ország 4-5 helyszínére
megálmodott és árusítással egybekötött bemutatótermek pénzhiány miatt,
egyelőre nem nyílnak meg. De az öröm, hogy Székesfehérvár polgármestere
– értve és megértve ennek jelentőségét -, a közeljövőben saját városában,
az Alba Regia Civitan Kht.-nak biztosítja ezt a lehetőséget.
Volt egy gyógypedagógiai szaktanácsadó szolgálatunk is. Ezt már csak múlt
időben mondhatom, mert nincs pénzünk a fenntartására. Szövetségünk nem
kap normatív jellegű pénzügyi támogatást – ez így is van rendjén – de
szakminisztériumunk, a 2005. évi működési költségeinkre szükséges összeget
– pályázati eljárás keretében – 25{729cabe77cfad22e328e3f52dde1cef5a1d84c61b4eb2c69baf36222cdbb8fc4}-os mértékben akceptálta. Ennek tudható
be, hogy a pályázatírást segítő szolgáltatásunkat is megszüntettük.
– Ha már elkezdte a számvetést, akkor talán arról is
szót kellene ejteni, hogy mi lett a III. Családsegítő Konferencián bejelentett
stratégiai elképzelésekből. Ha jól emlékszem, az a kistelepüléseket is
megcélozta, hogy ott is legyen mindenféle szolgáltatás a fogyatékos embereknek
és az őt ellátó családnak.
– Igaza van, leltározzunk tovább. Emlékezetes és tartalmas
volt a kétnapos III. Családsegítő Nemzetközi Konferencia. A tartalmas
jelző a leglényegesebb. A szakminisztérium hárommillió forinttal támogatta.
A szakma jelenlévő képviselői – ötvennél több intézményvezető, elméleti
ember, köztisztviselő – jónak találták, és javaslataikkal kiegészítették,
pontosították szövetségünk konferencián meghirdetett stratégiai programját.
Amit nem értek: miért támogat a minisztérium egy, az egész ország érdekeit
szolgáló stratégiai elképzelés meghirdetésére hivatott nemzetközi konferencia
megrendezését, ezen belül szakmai megmérettetését, és miért nyilatkozik
erről elismerő szavakkal a leginkább érdekelt tárca minisztere, ha mindezeket
követően hallgatással, passzivitással szembesülünk? Okom, s jogom sincs
megkérdőjelezni a jó szándékot, de mint tudjuk, ez csak a békés helyben
járást jelenti.
A konferencián két polgármestert is kitüntettünk. Azt ismerte el a szövetség,
hogy látják a rászoruló emberek és családjaik kiszolgáltatottságát, és
megkülönböztetett fontosságot tulajdonítanak annak, hogy nap mint nap
tegyenek ezekért az emberekért. Tisztelet Hajdú Lászlónak, a főváros
XV. kerületi polgármesterének és Warvasovszky Tihamérnak, Székesfehérvár
polgármesterének. Akkor ők kapták az elismerést.
– Arról is szó volt, hogy évente vagy két évente, már
nem emlékszem pontosan, mindig két polgármester megkapja az elismerést
jelentő faszobrot és városa vagy községe címerét fából kifaragva. Akkor
most ennek is búcsút mondhatunk? Pedig ez szép gesztus volt.
– Csak ismételni tudom magam: ez is jegeltük, vagy ahogy
az előbb mondtam: befagyasztottuk. Egyszerű a magyarázata: ha az ÉTA működésére
sincs pénz, akkor sajnos a szobrok kifizetésére sincs. Megint az optimizmusom
mondatja velem: csak átmenetileg.
– Talán az első beszélgetésünkkor mondta, hogy meg
fogja találni azokat a szponzorokat, akik az ÉTA-t támogatni fogják. Én
nem vagyok optimista, és nem csak azért, mert sok az eszkimó, kevés a
fóka, azaz sok a civil szervezet és kevés a támogatásra hajlandó cég.
– Ez aztán az abszolút kudarc témája! A szánalomra építő
reklámok, a szerencsétlen emberek egyéni tragédiájának medializálása,
reklámcélú támogatása, a feltűnést-szereplést biztosító egészségügyi probléma-megoldások
szponzorálása mindig produkál kisebb nagyobb sikert. Az értelmi sérültséggel
élő emberek és családjaik nem a szánalomra számítanak, nem bulvártörténetek
szereplői akarnak lenni, ők esélyt akarnak, hogy olyan életet élhessenek,
mint szerencsésebb kortársaik. Az elmúlt években sok-sok olyan tehetős
és döntéshozatalra képes emberrel találkoztam, akik bár ígértek segítséget
– gondolom az adott helyzet kényszere alapján – utólag ezek az ígéretek
teljesületlenek maradtak. Vagy azért, mert a segíteni akarást nem gondolták
komolyan, vagy azért, mert nem érte meg nekik. Mérlegfőkönyvben kimutatható
haszna nem lenne …
– Korábban nem volt érzékelhető a pénztelenség meg
a szponzorok hiánya? Én az elmúlt 15 évben mindig csak panaszt hallottam.
Miközben nagyon sok pénz megy erre a területre, mindenki boldogtalan.
A kormány a sok pénz miatt, a civilek meg a kevés miatt. Miért most aktuális
az, amiről az imént beszélt?
– A szövetség életében a működőképtelenséget már több
mint egy éve érzékeljük, de a korábbi megszólalás óhatatlanul belterjes
panaszáradatként hatott volna. Márpedig nem az ÉTA Országos Szövetségről
van szó, hanem az embereken és a családokon ténylegesen segítő tagszervezetekről.
Ők jutottak el a teljesítőképesség határához – jó néhányan már túl is
lépték -, tehát az elkeseredésem miattuk van. A normatív támogatások az
éves működésük 50-60{729cabe77cfad22e328e3f52dde1cef5a1d84c61b4eb2c69baf36222cdbb8fc4}-át fedezik, de a gáz- villany- telefon- gyógyszerárak
folyamatosan emelkednek, a pályázati lehetőségek szűkülnek és szigorodnak:
önrészt követelnek, és ha nyersz, akkor utófinanszírozást ígérnek. A helyi,
települési önkormányzatok pénzügyi romlása eleve gátolja a segítő szándék
gyakorlati megvalósítását, és nincs partnerem – eddig legalábbis nem találtam
-, aki döntési vagy döntés-előkészítési pozícióból vállalná az érdemi
beszélgetést egy olyan témában, amely gyakorlati célként vetné fel, hogy
hogyan lehet a még rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat hatékonyabban,
több emberen segítve, tehát eredményesebben elosztani, amihez persze egy
korszerűbb szervezeti, jogi, közgazdasági szabályzórendszer bevezetése
is szükségeltetik. Ehhez kellene egy bátor, reformszemléletű tárcaképviselő.
– Emlékeim szerint Csehák Judit minisztersége idején
az a bizonyos SZOLÍD program ezt szolgálta volna. Nekem tetszett, a megállapításai
a valóságot mutatták: az egészségügyi és szociális szolgáltatásokhoz való
egyenlőtlen hozzáférést, és ennek orvoslását. Aztán nem lehet belőle semmi.
Nem tudok jobb szót, a tárca agyonhallgatta. Igaz, ha csinálni akartak
volna valamit, akkor tényleg változnia kellett volna sok mindennek. Talán
ők is várakoznak …
– Ez az, amit nem lehetne megtenni. Mert nem csak rólunk
van szó. A szövetséget működtető 114 civil szervezetről, az e civil szervezetek
keretében gondozott mintegy 9500 emberről és az ő családtagjaikról van
szó. Nyugodtan mondhatom, több tízezer ember érint, ha egy szolgáltatás
megszűnik, azért mert megszűnt az azt működtető civil szervezet támogatása
vagy oly mértékben csökkent, ami már lehetetlenné teszi a fenntartását
– mindez az esélyegyenlőség szívet melengető politikai deklarációitól
kísérve történik. Az ÉTA programja nemcsak a tagszervezetekhez tartozó
fogyatékos emberekre és családjukra vonatkozik, hanem potenciálisan minden
fogyatékos emberre és családjára.
– Azt mondta: eredményesebb elosztás, korszerűbb szabályozórendszer
kidolgozásával. Ki fogja ezt a kettőt – ami persze egy, hiszen összefüggennek
– megcsinálni?
– A teljes struktúraváltás előkészítését, kidolgozását
az ÉTA vállalná. Kiváló felkészültségű intézményvezetői munkatársakat
ismertem meg a szövetség szervezetében. Szakmai felkészültségük, változtatást
igénylő tenni akarásuk, gyakorlati tapasztalataik, nyugat-európai látókörük
alkalmassá teszi őket arra, hogy az ÉTA Stratégiai programjában megfogalmazott
és teljesen új rendszer megvalósíthatósági tanulmányát elkészíthessék.
Erre vonatkozó ajánlatunkat sok irányba és már régen megtettük, megtesszük
ma is, eddig eredménytelenül. Pedig a Stratégiai program szól a társadalmilag
hasznos munkavégzés képzési feltételeiről, a versenyszférában megvalósítható
foglalkoztatásról, az érintett családok segítéséről, a társadalom “ép”
tagjainak emocionális befolyásolásáról, a szánalomérzetet kizáró, racionális
és tényszerű propagandáról, a történelmi egyházak szerepéről, egyszóval
mindarról, ami a frázisokon túl a valódi integrációt jelentené.
– A legtöbb dolog, amiről most beszélgettünk, az ÉTA-n
kívülálló okok miatt nem sikerült, vagy szünetel. Amikor belépett az ÉTA-ba,
akkor azt mondta: minden tagszervezethez elmegy. Itt mit mutat a mérleg?
– Sajnálom, hogy eredeti szándékomtól eltérően még nem
tudtam eljutni minden tagszervezetünkhöz, de tagjaink több mint felét
meglátogattam, és a többiekhez is elmegyek. Sok megszállott, az ügynek
elkötelezett, kiváló szakmai felkészültségű embert ismertem meg. Tudom,
a nehézségek ellenére kitartanak. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy nem vagyok
pesszimista. Kitartok és várakozom.
Ferenczy Ágnes .
|
|