|
A parlament elfogadta a közoktatási törvény módosítását.
Ma még nem tudjuk pontosan felmérni (nemcsak a laikusok, hanem az oktatásban
aktívan résztvevő pedagógusok sem), hogy ez mit is jelent. Mert a jövőről
van szó. A “selejt”, azaz a törvény hibái, csak 10-12 év múlva derülnek
ki igazán. Hogy mit hozott a fogyatékossággal élőknek, a gyógypedagógiai
iskolákba járóknak és pedagógusaiknak, arról nem szólnak a híradások –
mintha ebben az országban csupa egészséges gyerek élne.
Persze vannak a törvénynek olyan pontjai, amelyek
a “sajátos nevelési igényű gyermekeket” is érintik. Ilyen például az,
hogy buktatni csak a szülő beleegyezésével szabad, egyetlen esetet kivéve,
ha a gyermek túl sokat hiányzott az iskolából. Ebben az időszakban a félévi
és év végi bizonyítványokba csak szöveges értékelés kerül. (Ez utóbbit
barátnőm Waldorf iskolába járó fiánál láttam, és tetszett, hogy a pedagógus
milyen gonddal, szeretettel írt a gyermekről.) A buktatás eldöntésének
joga csak a negyedik osztályban kerül ismét a pedagógus hatáskörébe. A
készségek és képességek fejlesztésének kora sem zárul le a negyedik osztállyal,
hanem még két évvel tovább tart. (Érdekes dolog ez: egyfelől azt halljuk
a szakemberektől, hogy mennyivel többet tudnak a mai gyerekek már óvodás
korukban, mint szüleik; másfelől meg úgy tesznek ugyanazok a szakemberek,
mintha a mai kisgyerekek butábbak lennének elődeiknél. Csak halkan, kívülállóként
kérdezem: Nem lehet, hogy a módszerekben van a hiba? Pl. az olvasás, a
számolás tanításának módszerében?)
Az is érinti a speciális (hogy ilyen ódivatú jelzővel
élek, bocsássák meg nekem) iskolákban tanulókat, hogy ezentúl az iskolaszék
vagy a szülők közössége dönt olyan kérdésekben, amelyek a szülők pénztárcáját
terhelik. Például arról, hogy milyen tankönyvekből tanuljon a gyerek –
legalábbis ezt sulykolják az újságírók. Ám ha az embert furdalja a kíváncsiság,
meg aztán szereti első kézből ismerni a dolgokat, felmegy a netre, és
mit lát az Oktatási Minisztérium (OM) honlapján, ahol – szerencsére már
nem pdf formátumban – közlik a közoktatási törvény módosítását? Ezt:
[A pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy]
c) a helyi tanterv alapján, a szakmai munkaközösség véleményének kikérésével
megválassza az alkalmazott tankönyveket, tanulmányi segédleteket, taneszközöket,
ruházati és más felszereléseket.
Na most akkor ki választja ki a tankönyveket? Persze
az is előfordulhat, hogy én nem tudok egy szöveget értőn, magyarul értelmezni,
de az is lehet, hogy mások ezeket a passzusokat értették félre:
(3) Tanítási év közben a meglévő tankönyvek, tanulmányi segédletek,
taneszközök, ruházati és más felszerelések beszerzésére vonatkozó döntés
nem változtatható meg, ha abból a szülőre fizetési kötelezettség hárul.
(4) Az iskolaszék – annak hiányában az iskolai szülői szervezet (közösség)
és az iskolai diákönkormányzat – ruházati és más felszerelések megvételével
kapcsolatosan a szülőkre háruló kiadások tekintetében korlátozásokat állapíthat
meg. A korlátozás nem járhat azzal a következménnyel, hogy kizárja a (2)
bekezdésben meghatározott ruházati és más felszerelések megvételét.
Azaz érvényben marad a pedagógust a munkakörével megillető joga.
*
A legnagyobb vihart az un. titoktartási kötelezettség
okozta, mi szerint minden olyan dolgot, ami a diákra nézve terhelő és
a pedagógus tudomására jut, azt nem mondhatja el senkinek, még a diák
szüleinek sem, kivéve amiről az 1. pont ír:
… A tanuló írásbeli hozzájárulásának hiányában sem minősül a titoktartási
kötelezettség megszegésének a cselekvőképtelen kiskorú szülőjének tájékoztatása,
ha az a konkrét tény, adat, információ átadása nélkül, és azt követően
történik, hogy a pedagógus, illetve a nevelő és oktató munkát segítő alkalmazott
meggyőződött arról, hogy a tanulót ezzel nem hozza hátrányos helyzetbe.
Érdekes módon a törvény különbséget tesz titoktartás
és titoktartás között: A Kt. 2. számú melléklete, az Adatkezelés a
közoktatási intézményekben a következőket is tartalmazza:
3. A pedagógus, illetve a nevelő és oktató munkát segíto alkalmazott
az óvoda vezetője, iskola igazgatója útján – a gyermekek védelméről és
a gyámügyi igazgatásról szóló törvény 17.§-ára is tekintettel – köteles
az illetékes gyermekjóléti szolgálatot haladéktalanul értesíteni, ha megítélése
szerint a gyermek, a kiskorú tanuló – más vagy saját magatartása miatt
– súlyos veszélyhelyzetbe kerülhet vagy került. Ebben a helyzetben az
adattovábbításhoz az érintett, illetve az adattal kapcsolatosan egyébként
rendelkezésre jogosult beleegyezése nem szükséges.
Tehát a gyermekjólétit lehet értesíteni, a szülőt nem.
Lehet, hogy bennem a hiba, de nem értem. Még azután sem, hogy gondosan
elolvastam a tárca államtitkára, Szüdi János egész oldalas írását
az Élet és Irodalomban (július 25. A titok kulcsa). Nem
lettem okosabb. A fenti ellentmondásról szó sem esik, csak bővebb szöveges
magyarázatát adja a törvénynek. Fel nem foghatom, hogy a gyermekjóléti
miért élvez elsobbséget a szülővel szemben. Miért kell hivatalos útra
terelni azt, ami esetleg elintézhető lenne “családon belül”? Az természetesen
más eset, ha maguk a szülők nem alkalmasak arra, hogy veszélyhelyzetben
segítséget adjanak gyermeküknek …
Ha az ember a törvényt nézi, akkor már nálunk megvalósult
az integrált oktatás, holott mint egy szakértőtől hallottam, a gyógypedagógiai
iskolák terén nem változik semmi. Sőt, a normál általános iskolákban sem.
Hiszen a törvény nem kötelezi az iskolákat, hogy úgy változtassák meg
alapító okiratukat, hogy abba a sajátos nevelési igényű gyerekek is beleférjenek.
Azt persze jó tudni a szülőknek, hogy a közoktatási törvény 86.§-ának
(2) bekezdése alapján minden önkormányzatnak kötelező feladata: a többiekkel
együtt – azaz integráltan – nevelhető, oktatható gyermekek óvodai nevelésének,
iskolai oktatásának biztosítása. Ennek érdekében akár megállapodhat más
önkormányzattal is, amelynek területén van megfelelő iskola, és akkor
az érintett gyermeket ott fogják tanítani. De attól még messze vagyunk,
hogy akár minden iskolába be lehessen íratni egy jó képességű downost
vagy asperger-szindrómás autistát. Úgy gondolom, ilyenkor van szerepük
a civileknek, akik a maguk csendes és szívós módján máris sok mindent
kikényszerítettek az elmúlt 13 év során. Mert ugye azt azért nem lehet
az eredmények csúcsának nevezni, hogy ezentúl nem azt mondjuk “down-szindrómás”,
hanem azt: “sajátos nevelési igényű gyermek”. Attól, hogy másképp nevezzük,
a probléma még megvan.
*
Az után, hogy Nagy Gyöngyi Máriával az Oktatási
Minisztérium, vezető főtanácsosával beszéltem, jobban átlátom az oktatási
törvényt. Ám ez azzal is járt, hogy a hiányok is jobban szembeötlőek.
Mint például ez az igazán demokratikus passzus, aminek a megvalósítása
sehogy sem működik a gyakorlatban.
6) Ha a gyermek tankötelezettségét sajátos nevelési igénye miatt nem
tudja teljesíteni, attól az évtől, amelyben az ötödik életévét betölti,
az óvodai nevelési év első napjától kezdődően a fejlődését biztosító fejlesztő
felkészítésben vesz részt (a továbbiakban a fejlesztő felkészítésben való
részvételi kötelezettség: képzési kötelezettség). A képzési kötelezettség
a tankötelezettség fennállásának végéig tart.
Ha jól emlékszem, ez az 1993-as közoktatási törvényben
is benne volt, tehát lett volna idő felkészülni arra, hogy a kisebb településeken
is megoldják az ott élő fogyatékossággal élő gyermekek fejlesztését. Akkor
talán nem kellene, mondjuk Nagykőrösről vagy Szegedről Pestre hordani
a fejlesztésre szoruló gyermekeket.
Amit még érdemes tudni (az más kérdés, hogy ez a gyakorlatban ma még hogyan
működik), a korai fejlesztés a fogyatékosság felismerésétől kezdődik,
és addig az időpontig tart, amíg a gyermek nem léphet óvodába. Ha az óvodai
nevelésre – a gyermek állapota (vagy az intézményrendszer elégtelensége)
miatt nincs lehetőség, akkor a korai fejlesztésben való részvétel életkori
határa legfeljebb ötéves korig tarthat. Ebben az életkorban kell megkezdődnie
a mindenki számára kötelező óvodai nevelésnek, vagy a súlyos, halmozottan
fogyatékos gyermek esetén – a képzési kötelezettség teljesítésének (fejlesztő
felkészítésnek).
Azoknak viszont, akik nem kerülhetnek be az iskolai
oktatás egyik formájába sem, a nappali ellátást – pl. az úgynevezett fejlesztő
napközi otthonokban – a szociális ágazat kell(ene), hogy biztosítsa. (Tudjuk,
ez a legbizonytalanabb láncszem, Budapesten két intézmény fogadja a 14
éven aluliakat, vidéken fogalmam sincs mi a helyzet. Hozzám csak a hiányt
panaszló szavak jutnak el.) Egyébként szintén Nagy Gyöngyi Máriától tudtam
meg, hogy az interneten rajta van minden olyan intézmény, amelyik fogadja
a sajátos nevelési igényű gyermekeket. Ez a szülőnek jó, mert így körül
tud nézni, hogy a környékén hol vannak megfelelő óvodák, iskolák, fejlesztő
intézmények. Az oldalt www.kir.hu
alatt kell keresni.
Ahhoz, hogy valós képet kapjunk az ellátottak és
ellátatlanok köréről, jó lenne fölmérni, hányan és milyen fogyatékossággal
élnek hazánkban. A szakértői bizottságoknak adatszolgáltatási kötelezettségük
van, amit kötelesek megküldeni az Oktatási Minisztériumnak, így előbb-utóbb
csak kiderül, hogy hol milyen szolgáltatások hiányoznak (már ha valaki
összeveti az előbb említett internet oldal adatbázisával a szakértői adatokat.)
Amúgy pedig el kell oszlatnom egy szülői félreértést:
gyermekét, ha sajátos nevelési igényű, nem írathatja oda, ahová akarja.
A közoktatási törvény 30.§-a kimondja, hogy:
A sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelése, tanuló iskolai nevelése
és oktatása, továbbá kollégiumi nevelése az e célra létrehozott gyógypedagógiai
nevelési-oktatási intézményben, konduktív pedagógiai intézményben, óvodai
csoportban, óvodai tagozaton, iskolai tagozaton, osztályban, csoportban
vagy a többi gyermekkel, tanulóval együtt, azonos óvodai csoportban, óvodai
tagozaton, illetve iskolai osztályban (a továbbiakban: a sajátos nevelési
igényű gyermekek, tanulók – külön vagy közös – nevelésében és oktatásában
részt vevő óvoda és iskola, illetve kollégium együtt: gyógypedagógiai
nevelésben-oktatásban részt vevő nevelési-oktatási intézmény) történhet.
Hogy az adott gyermek, tanuló csak külön, az e célra
létrehozott intézményben, vagy a többiekkel együtt – azaz integráltan
– nevelhető, oktatható-e, a tanulási képességet vizsgáló szakértői és
rehabilitációs bizottságok jogosultak javaslatot tenni. A törvény lehetővé
teszi, hogy a szülőt kötelezzék a vizsgálaton történő részvételre, a gyermek
beiratását a megfelelő intézménybe.
A gyermek, tanuló érdekében a jegyző kötelezheti a szülőt, hogy gyermekével
jelenjen meg szakértői vizsgálaton, illetve a szakértői vélemény alapján
gyermekét a megfelelő nevelési-oktatási intézménybe írassa be [a továbbiakban
a (3) bekezdés szerint kiválasztott, illetve a (4) bekezdés szerint a
jegyző által kijelölt nevelési-oktatási intézmény: kijelölt nevelési-oktatási
intézmény, kijelölt óvoda, kijelölt iskola].”
Azt viszont jó, ha tudják a szülők, hogy ezekre
az intézkedésekre az államigazgatási eljárás keretében kerül sor azért,
hogy lehetőségük legyen fellebbezésre – már ha nem értenek egyet a bizottság
döntésével.
*
Kérdéseim persze még lennének, hiszen van még szemezgetni
való a törvényből. Például nem értem kristálytisztán, hogyan is fog felállni
az utazó gyógypedagógusi hálózat, és hogyan lehet igénybe venni. De mást
is kérdezhetnék kíváncsi laikusként, de inkább a szakma kérdéseit várom,
annál is inkább, mert engem Szauder Erik (BGyF) meggyőzött arról,
hogy a módosítás jó dolog gyereknek, szülőnek, pedagógusnak egyaránt (l.
előző számunkat). Most egy kicsit elbizonytalanodtam …
Ferenczy Ágnes
|
|